dinsdag, mei 10, 2005

Overwinning over de duisternis - Neil T. Anderson


"Weten wie je bent in Christus, dát is je kracht" is de ondertitel van dit
bijzondere boek. Neil Anderson besteed heel veel bladzijden (284) aan dit onderwerp, dat is uitgegeven in samenwerking met het Centrum voor Pastorale Counseling, en eigenlijk is dit boek nog maar de helft van wat hij wil zeggen, want in zijn boek "De bevrijder" vertelt hij het tweede deel van het verhaal.


Maar nu gaat het dus om deel 1, de overwinning over de duisternis. Wat is dan die overwinning in de duisternis?
Andersons gaat er van uit dat het vooral een strijd in ons denken betreft. En omdat dat denken zo belangrijk is, begint hij bij de basis. Dat is meteen het verfrissende van Anderson: hij begint bij het begin, niet bij het eind. Oftewel: hij gaat niet direct aan de slag met allerlei overwinningsgebeden of uitleggen wat een zegevierend leven is, maar hij begint met de vraag wie wij eigenlijk zijn in Christus. Het boek behandelt de basis van geestelijke groei: wie ben je, hoe kan je uit geloof leven, hoe kan je je laten leiden door de Heilige Geest, hoe ga je om met emoties, etc. Pas als je dat allemaal op een rijtje hebt, ben je toe aan bevrijding.

Heerlijk vind ik deze benadering, lekker grondigen met een werking op de langere termijn. Het heeft niet zoveel om mensen te bevrijden, als ze niet een geestelijk leven leiden.

Mooi is dat wanneer Anderson beschrijft hoe dat nieuwe leven in Christus eruitziet, hij een opsomming geeft van de beloftes in de Bijbel. Twee pagina's lang citaten waaruit blijkt wie wij zijn. Let wel: wij zijn dat al, hoeven daar niets voor te doen. Dat is onze uitgangspositie, op die zekerheid mogen wij bouwen. Wij hoeven die status niet meer te bereiken, maar we mogen vanuit die basis verder groeien.
En wat zijn wij dan?
Wij zijn:
het licht der wereld (Mattheüs 5:14)
een vriend van Christus (Johannes 15: 1, 5)
een dienaar van God (Romeinen 6:22)
Gods tempel, Zijn Geest en leven wonen in ons (1 Korintiërs 3:16, 6:19)
een heilige (Efeziërs 1:1, Filippenzen 1:1)
rechtvaardig en heilig (EfeziËrs 4:24)
een levende steen, gebruikt voor de bouw van een geestelijk huis (1 Petrus 2:5)
Een mooie weergave van de lijst in het engels staat hier.

etc. etc. Fantastisch om te weten! Maar dat is nog niet alles. Omdat wij door Gods genade in Christus zijn,
zijn wij rechtvaardig voor God en zijn mijn zonden vergeven (Romeinen 5:1)
hebben wij de gezindheid van Christus (1 Korintiërs 2:16)
zijn wij gezegend met geestelijke zegeningen (Efeziërs 1:3)
zijn wij mede levend gemaakt met Christus (EFeziërs 2:5)
woont Christus zelf in ons (Kolossenzen 1:27)
heeft God ons gered en geroepen met een heilige roeping (2 Timotheüs 1:9, Titus 3:5)
etc. etc.

En dat is nog maar het begin! Als dit onze zekerheid is, kunnen we veel beter omgaan met alle worstelingen in ons leven. Die verdwijnen niet, maar komen wel in een ander perspectief. Anderson gaat vervolgens in op het stellen van doelen, op geestelijke strijd, op struikelen en weer opstaan, op herstel van emotionele wonden en omgaan met afwijzing. Hij legt steeds uit wat iets wel is, en wat iets niet is. Daardoor helpt hij om verkeerde opvattingen af te leggen. Een mooi boek! Soms wat taai, maar beslist de moeite waard.



Neil T. Anderson, Overwinning over de duisternis. 284 pagina's. Uitgeverij Gideon.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ben erin aan het lezen, het is echt een goed boek. Ik besef eindelijk dat ik al leef. Hij schrijft dat je relatie met God vast is en dat die niet verbroken kan worden, hoe je je ook voelt en wat je ook doet. "wij hoeven alleen maar te geloven dat die relatie (met God) bestaat. Door onze geestelijke geboorte zijn we kinderen van God geworden. Iets hogers is voor ons niet weggelegd. Het enige wat wij kunnen doen, is de harmonie met God verbeteren. We moeten ons uiterste best doen Hem te gehoorzamen." Heerlijk, ik heb eindelijk zekerheid dat ik geestelijk leef en Gods kind ben ook al voel ik daar niks van. Dat gaat vanzelf gebeuren als ik me ga gedragen naar wie ik ben, ik ben een kind van God en leef door Christus.

Anoniem zei

In overwinning over de duisternis geeft Neil Anderson zijn antwoord op de vraag; "wie ben ik?". Zijn antwoord ligt in een aantal teksten uit de Christelijke Bijbel en in het lijdensverhaal van Jezus Christus. Hij plaats licht tegenover duisternis, leugen tegenover waarheid. Door verandering van denken (Ik ben een vriend van Christus (Johannes 15: 1, 5) ipv "ik ben een vijand van Christus") dienen emoties geweerd en "verbeterd" te worden.
Op het eerste gezicht een aardige verhandeling over "bevrijdingspastoraat", op het tweede gezicht een miskenning van het mens-zijn. Naar mijn mening is een extern gefundeerde waarheid niet de manier om van negatieve emoties bevrijd te worden. Verder lijkt het me goed om te vragen waarom die negatieve emoties er zijn zonder als antwoord te geven: "ik weet niet wie ik ben in Christus".
Al met al een oppervlakkig antwoord op een van de mooiste vragen die een mens zich kan stellen.